آشپزی با گوجه فرنگی بندر عباس آش رشته درست کرد

محصول گوجه‌فرنگی 8 تا 9G$ ارزش دارد و تجارت بین‌المللی سالانه 4-4.5G$ می‌باشد. گوجه فرنگی بندرعباس در حدود 5.8 مگا هکتار با تولید 243.9 میلیون تن در سرتاسر جهان کشت می شود که 17 مورد آن در EU25 است.

گوجه فرنگی برترین میوه تولید شده در اتحادیه اروپا بود و در بین محصولات سبزیجات اتحادیه اروپا، بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است و 11.4 درصد از کل سطح مورد استفاده برای سبزیجات را به خود اختصاص می دهد.

افزایش قابل توجه مصرف گوجه فرنگی در 20 سال اخیر (به عنوان مثال، یونان با 104 کیلوگرم سرانه، ایتالیا با 55 کیلوگرم سرانه، دانمارک با 30 کیلوگرم سرانه-127) مشکوک به افزایش خطرات سلامتی ناشی از جذب بالای نیکل است.

آلرژی نیکل در سراسر جهان رایج است و در اتحادیه اروپا 10 تا 15 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. داده های اپیدمیولوژیک نشان داد که 12.3 تا 17.7 درصد از جمعیت به Ni28 آلرژی دارند و باید یک رژیم غذایی اجتناب از Ni را دنبال کنند. محصولات گوجه‌فرنگی کم نیکل برای این بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است.

تا به امروز، هفت آلرژن گوجه‌فرنگی توسط نام‌گذاری WHO/IUIS شناسایی و ثبت شده است. آنها عبارتند از: پروفایل (Sola l 1)، بتا فروکتوفورانوسیداز (Sola l 2)، پروتئین انتقال چربی میوه 9 کیلو دالتون (9 k-LTP، Sola l 3)، پروتئین شبه Bet v 1 (Sola l 4)، سیکلوفیلین ( Sola l 5)، پروتئین انتقال لیپید 7 کیلو دالتون (7 k-LTP، Sola l 6) و پروتئین انتقال چربی 9 کیلو دالتون دیگر از دانه ها (9 k-LTP، Sola l 7).

آلرژن‌های اضافی یا آلرژن‌های احتمالی که هنوز در نام‌گذاری WHO-IUIS گنجانده نشده‌اند، مانند 11 S گلوبولین، کیتیناز، گلوکاناز، پراکسیداز، پلی‌گالاکتوروناز، پکتین متیل استراز، پروتئین شبه تاوماتین (TLP) و ویسیلین گزارش شده‌اند و وارد شده‌اند. پایگاه داده آلرگوم30. Profilin، پروتئین شبه Bet v 1 و LTP متعلق به خانواده های آلرژن هستند که در مقایسه با سایرین به طور گسترده تری مورد مطالعه قرار گرفته اند.

پروفیل ها و پروتئین های شبه Bet v 1 به عنوان آلرژن های غذایی کلاس 2 طبقه بندی می شوند که نسبت به حرارت حساس هستند، به راحتی توسط پروتئازهای دستگاه گوارش تجزیه می شوند و مسئول علائم آلرژی موضعی دهانی (OAS) هستند.